Lägenhet vid sambos bortgång

Nybliven änka, ogift. 30 år som sambo. Efter mannens död får hon 6 månader på sig att flytta, hans bostad. Under tiden går hans barn in och ut i bostaden och hämtar "minnen"... Hon betalar över 5000 kr/ månad i hyra. Vilka rättigheter/skyldigheter har hon?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Jag förstår det som att kvinnan och mannen varit sambos i 30 år och han har nu avlidit och bostaden var hans. Du undrar nu vad för rättigheter/skyldigheter hon har angående bostaden.

Det beror helt på ifall det är en hyresrätt ("hon betalar hyra") eller om det är en bostadsrätt ("hans bostad").

1. Är det en bostadsrätt och mannen ägde den så beror det på ifall mannen köpte lägenheten efter han träffat kvinnan och syftet med bostaden var att de skulle bo där tillsammans, 3§ sambolagen. Är det fallet så har kvinnan rätt till halva bostaden. I det andra fallet, alltså att mannen köpt lägenheten innan han träffat kvinnan och syftet vid köpet inte var att de skulle bo där tillsammans så har inte kvinnan rätt till någon andel i lägenheten utan hela tillfaller mannens kvarlåtenskap.

2. Är det en hyresrätt så äger varken mannen eller kvinnan lägenheten då de endast är hyresgäster. Då är det upp till hyresvärden att skriva ett nytt kontrakt med kvinnan vilket båda parter tjänar på. Kvinnan får bo kvar och hyresvärden slipper söka upp en ny gäst. Eftersom endast kvinnan bor i lägenheten så är det hon som är skyldig att betala hyran ifall hon vill behålla lägenheten.

Angående minnena så finns en presumtion att kvinnan och mannen ägt dem. Huvudregeln blir att värdet ska hälften delas om inte en av parterna kan bevisa att de införskaffat dem.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH Patrik Olsson

Patrik OlssonRådgivare