FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/02/2018

Lägenhet i bodelningstvist - kvarsittningsrätt och rätt till egendom i gemensamt boende

Min man och jag ska skillas. Vi var på semester i Thailand och han packat sina grejor och lämnat mig ensam i Thailand. Vi har varit gifta i 18 år och bott tillsammans 18 år.

Jag åkt hem till Sverige för att han sa att han skulle sälja allt och han hade köpt lägenheten ett år förre vi giftat oss så jag hade ingenting med lägenheten att göra.

Han är fortfarande i Thailand, han ska hem 12 april. Jag vet nu att han kan inte bara sälja lägenheten.

Jag ville ta mina personliga grejer från lägenheten.

Få jag göra det när han är borta??

Hur länge måste jag vänta efter han är hemma till vi sälja lägenheten eller kan han bara dra ut så länge han ville?

Jag ta ingenting från lägenheten som tillhör själva boet. Jag bo inte i lägenheten nu.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tråkigt att det uppstått sådana tråkiga oenigheter för er i skilsmässan. När det gäller lägenheten så finns det regler om vad som händer med denna i äktenskapsbalken (ÄktB). Om ni skiljer er så anses äktenskapet upplöst (1 kap. 5 § ÄktB) och då ska ni förrätta en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen likadelas egendomen mellan er (11 kap. 3 §). Allting som ni inte gjort till enskild egendom ska ingå (10 kap. 1 § och 7 kap. 2 § ÄktB). Detta gäller oavsett om din man köpte lägenheten ett år innan ni träffades och det spelar ingen roll om han står som ensam ägare på den. Är den inte skriven såsom enskild så ska den ingå i bodelningen.

Även om lägenheten inte ska ingå i bodelningen på grund av 7 kap. 2 § ÄktB så kan du ha rätt att bo kvar i den, om det är du som behöver den mest och du har möjlighet att utge ett skäligt vederlag till honom för den (11 kap. 8 § ÄktB). Nu framgår det inte om ni har några barn, men om det finns barn inblandade och du kommer att ha dem större del av tiden så talar det starkt för att du har en bättre rätt till lägenheten.

Om din make tycker sig ha rätt att kasta ut dig eller kapa din tillgång till lägenheten så kan du ansöka om att tingsrätten bestämmer att du ska ha rätt att bo i lägenheten till dess bodelningen är gjord. I samband med ett sådant beslut så kan tingsrätten även förbjuda makar att besöka varandra och den gemensamma bostaden. Om det finns ett sådant beslut så får du inte besöka bostaden, i övrigt är det fritt fram.

Att förneka dig tillgång till dina personliga saker kan ses som ett egenmäktigt förfarande eftersom din make i sådana fall olovligen rubbar din besittning (8 kap. 8 § Brottsbalken).

Om din make inte vill sälja lägenheten eller köpa ut dig så kan du ansöka om att tingsrätten som utser en bodelningsförrättare, 17 kap. 1 § Äktenskapsbalken. Denne kan i värsta fall under vissa förutsättningar få till en tvångsförsäljning av lägenheten.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor, och har du några ytterligare funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Josefin TjernellRådgivare