FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/08/2018

lagen om psykiatrisk tvångsvård

Hej.

Jag undrar om en patient som har överdoserat alvedon i självmordssyfte, kan neka en levertransplantation? Även om läkaren vill genomföra transplantationen för att det är enda sättet att rädda patienten från att dö. Med andra ord kan läkaren tvinga patienten att genomgå en levertransplantation mot sin vilja.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Jag tolkar dig som att du funderar på tvångsvård och om man kan tvinga någon till en levertransplantation. Jag när jag har tittat på det här undersökt det juridiska och även talat med en läkare.

Tvångsvård

I Sverige får man ge tvångsvård om en person lider av en allvarlig psykisk störning. Detta regleras i lagen om psykiatrisk tvångsvård som du hittar https://lagen.nu/1991:1128.

Exempel på allvarliga psykiska störningar

- Psykose
- Svåra personlighetsstörningar
- Maniska skov
- Djupa depressioner

När en person som är allvarlig psykiskt sjuk så får man alltså ge personen tvångsvård där innefattas även fysiska (somatisk sjukdom) tvångsvård om

-Den är livsavgörande
eller
- om den allvarliga psykiatriska störningen är direkt orsakad av det somatiska tillstånd man önskar behandla

Då en levertransplantation kan vara livsavgörande får man enligt lag göra det. Sedan bör det även påpekas att lagen om psykiatrisk tvångsvård är juridisk men tolkas av läkare och att den innehåller regler om vad läkare får göra men inte måste. Lagen innehåller även många bedömningar av etisk karaktär som inte har något klart svar och som måste bedömas ifrån fall till fall.

Däremot innebär en levertransplantation att personen kommer att behöva ta medicin resten av livet och risken är att en individ, som inte vill ha levern ifrån början, inte kommer följa läkarens ordination. Den risken och bristen på organ gör att det är internationell standard att man inte "tvångs transplanterar levrar".

Svar på din fråga

I praktiken kan man tvinga en person att genomgå transplantation om den är allvarligt psykiskt störd. Däremot är det internationell standard att absolut inte utföra transplantationer på personer som är allvarligt psykiskt sjuka.

Om personen inte är allvarligt psykiskt sjuk så kan man inte tvångsvårda den och personen har helt enkelt själv rätt att säga nej till en transplantation.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare