FrågaPROCESSRÄTTDomstol25/06/2013

Laga domstol i tvistemål (vad gäller om man avtalat/ej avtalat att allmän domstol ska avgöra en tvist?)

Hej, Ett avtal mellan två privatpersoner är förenat med äganderättsförbehåll intill dess att något av två andra rekvisit är uppfyllda. Om ägaren önskar återta objektet skall återtagandet, enligt avtalet, prövas vid allmän domstol. Kan ett väsentligt avtalsbrott undanröja avtalet, så att prövning inte behöver göras enligt avtalet?

Lawline svarar

Civilrättsliga frågor (exempelvis sådana som gäller köp) prövas av allmän domstol, i första instans tingsrätten, oavsett om parterna avtalat om detta eller inte (se 10:1 rättegångsbalken (1942:740)); annorlunda kan det förhålla sig om avtalsparterna har avtalat att eventuell tvist ska avgöras av skiljemän eller av någon domstol utomlands.

Lars BålmanRådgivare