FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/06/2013

Lag om medbestämmande i arbetslivet

Jag undrar vad skillnaden mellan 54 § och 55 § i MBL är. Har svårt att veta när jag ska använda den ena eller den andra eller båda. Sedan undrar jag ang 62 § MBL. T ex ska disciplinära åtgärder ha stöd i denna paragraf, förstår dock inte hur.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

54 § MBL är den inledande paragrafen om skadeståndsansvar och innebär att den som bryter mot MBL eller kollektivavtal ska ersätta uppkommen skada. Paragrafen reglerar det s.k. ekonomiska skadeståndet, dvs. ersättning för det belopp en part gått miste om för att motparten har brutit mot MBL eller kollektivavtal.

55 § MBL reglerar skadestånd avseende annan än ren ekonomisk skada, det s.k. allmänna skadeståndet. Paragrafen reglerar parts rätt till ersättning för bland annat personligt lidande och fackorganisations intresse av att inte utsättas för intrång i sin verksamhet.

Det stämmer att 62 § MBL reglerar disciplinära åtgärder. Paragrafens första stycke innebär att om det följer av MBL att en arbetstagare kan åläggas skadestånd för en åtgärd eller underlåtenhet, får arbetstagaren bara åläggas disciplinär bestraffning om det följer av lag eller kollektivavtal. Om stöd saknas är alltså disciplinära åtgärder förbjudna.

Paragrafens andra mening innebär att om disciplinär åtgärd följer av kollektivavtal får åtgärden vidtas även mot arbetstagare som inte är medlem i den organisation som slutit kollektivavtalet.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare