kvotdelar vid arv

A och B saknar bröstarvingar. Vid As död görs bouppteckning och As del är 4.6MSEK och Bs del är 4.2MSEK. När B dör finns bara 5 MSEK kvar. Hur mycket ärver A respektive Bs sidor av släkten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt oss på Lawline!

Vid arv så beräknas kvotdelar så ifall summan ändras kan man ändå räkna ut arvet som sedan ska delas. I detta fallet så blir As del 4,6 / 8,8 ~ 52% medan Bs del blir 4,2 / 8,8 ~ 48%. Alltså kommer As släkt att ärva en liten större del än Bs släkt. Mer exakt blir det 2,6 MSEK till A och 2,4 MSEK till B.

Hoppas det här hjälpte!

David ZandianRådgivare