Kvittning efter att en fordran har överlåtits

Hej!

Jag som företagare har en fakturafordran på ett företag (A) på 100.000 kronor. Denna fordran är klar och förfallen men trots detta vägrar företaget (A) att betala skulden. Jag gjorde så att jag beställde varor från företaget (A) på i storleksordningen samma belopp. Företaget (A) vägrade dock att acceptera denna order från mig.

Jag förmår nu istället ett annat företag (B) att beställa motsvarande varor från företaget (A). Slutligen accepterades beställningen av företaget (A). Det företaget (B) gjorde var att leverera varorna vidare till mig och bifogade en faktura på 100.000 kronor. Jag betalade min skuld till företaget (B) genom att överlåta fordringen på företaget (A) som var på lika stort belopp. Några månader senare sänder företaget (A) ett kravbrev till företaget (B), gör de en kvittningsinvändning och åberopar den från mig förvärvade fordringen mot företaget (A). Företaget (A) hotar med att lämna in en stämningsansökan mot företaget (B). Min fråga är då ifall kravbrevet som företaget (A) sände till företaget (B) fortfarande gäller, dvs måste företaget (B) betala 100 000 kr till företaget (A)?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte direkt av din fråga vad A grundar sitt krav mot B på. Jag utgår dock från att kravet grundas i den leverans av varor värd 100 000 kr som A gjorde till B och som B sedan sålde vidare till dig. Det centrala som din fråga kretsar kring är om B får kvitta eller inte. Jag kommer därför gå igenom vilka allmänna förutsättningar som gäller för att få kvitta och sedan resonera kring hur det förhåller sig i ditt specifika fall.

När får man kvitta?

För att kvittning ska få ske krävs att vissa allmänna förutsättningar är uppfyllda.

1. För det första ska den fordran som åberopas som grund för kvittning vara gällande. Med detta förstås att den kan åberopas inför en domstol. En fordran som tillkommit under tvång är ett exempel på en fordran som i regel inte kan åberopas inför domstol. Om en fordran har preskriberats kan den oftast inte åberopas inför domstol, det finns dock en specialregel i preskriptionslagen som tillåter kvittning med preskriberade fordringar under vissa förhållanden (10 §).

2. I linje med det som sagts ovan ska den fordran som åberopas för kvittning ha förfallit till betalning. I praktiken kommer dock inte kvittning på tal om inte bägge fordringarna har förfallit.

3. De bägge fordringarna ska kunna mätas mot varandra. Detta är oftast inte ett problem eftersom fordringar i regel avser pengar och pengar kan lätt mätas mot pengar.

4. Vissa fordringar av speciell karaktär kan man inte kvitta mot. Detta gäller exempelvis en arbetstagares fordran på lön mot sin arbetsgivare eller vissa skadestånd som har stark personlig karaktär.

5. Som huvudregel gäller att de bägge kvittande parterna ska vara förpliktade mot varandra. Alltså att A ska ha ett giltigt krav på B och B ska ha ett giltigt krav på A. Ett undantag från denna huvudregel finns dock i 28 § skuldebrevslagen. Regeln är en aning komplicerad så jag ska förklara den med ett exempel.

Säg att A har en fordran på B och B har en fordran på A. De bägge fordringarna har förfallit till betalning. Förutsättningarna för kvittning är uppfyllda. Säg att B sen överlåter sin fordran på A till en tredje person som vi kallar C. A har fortfarande kvar sin fordran på B. Om C i det här läget kräver A på pengar med den fordran C förvärvade från B så kan A kvitta med sin fordran. Detta trots att A:s fordran är på B, och inte på C som är den som kräver A på pengar.

Det finns två situationer där A inte kan använda den ovan beskrivna regeln för att kvitta. Den ena är om A förvärvade sin fordran på B efter att A fått reda på att B överlåtit sin fordran till C. Den andra är att A:s fordran på B förfaller senare än A fick kännedom om överlåtelsen mellan B och C och dessutom senare än den fordran som B överlåter till C. Om du tycker detta låter komplicerat så har du helt rätt!

Det ska tilläggas att särskilda regler för kvittning gäller i konkurs och under företagsrekonstruktion. Jag väljer dock att inte gå in dessa här.

Får företag B kvitta i ditt specifika fall?

Utan att ha full koll på alla omständigheter i ditt fall kan jag inte ge ett säkert svar. Min uppfattning utifrån det du har berättat är dock att företag B kan kvitta mot företag A:s krav med den fordran som B förvärvade från dig. De allmänna förutsättningarna för kvittning jag redogjorde för ovan verkar vara uppfyllda.

Det är en allmän princip att den som förvärvar en fordran inte kan hamna i en bättre ställning än den person som fordran förvärvades från (27 § skuldebrevslagen). Om företag A hade någon giltig invändning mot ditt krav när du fortfarande ägde fordran så kan A göra samma invändning mot B nu när B har förvärvat fordran från dig. Inget i dina uppgifter tyder dock på att så är fallet. Min bedömning att B har rätt att kvitta kvarstår därför.

Hoppas detta besvarar din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare