FrågaAVTALSRÄTTAvtal16/09/2017

Kund överdebiterad av företag

Skulle köpa en vara men det fanns ingen prislapp, frågade vad det kostade och han gav ett pris (frågade sedan igen för att vara säker på att jag hörde rätt). Går fram till kassan och innan jag sätter i kortet så ser jag att han har skrivit in ett högre pris. Jag säger att jag inte kommer betala så mycket och han säger ok så jag går där ifrån. Denna gången klarade jag mig men tidigare i år hände samma sak och då han jag inte märka det innan jag betalat så det slutade att jag betalade mer än vad han sa.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I din fråga framgår inte specifikt vad du undrar, men jag utgår från att du undrar vad som kan göras åt överdebitering vid köp, det vill säga vad du som kund kan göra när du har fått betala för mycket.

Principiellt gäller att avtal ska hållas, så också muntliga avtal. Vad gäller överenskommelser om priset på en vara eller tjänst gäller att den som påstår att ett visst pris avtalats har bevisbördan för detta. Om du är konsument och inget bestämt pris avtalats med näringsidkaren ska du betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande vara vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt, detta enligt 36 § konsumenttjänstlagen.

Anser du dig kunna styrka att ni avtalat ett pris, så kan du bestrida köpet. Om du har fått betala mer än vad som har angivits eller utlovats kan du, under förutsättning att angivelsen eller löftet om priset är ett rimligt pris för köpet, kräva att få betala det pris som har angivits eller utlovats. Om du inte har lagt märke till prisförhöjningen förrän efter köpet finns det ofta en möjlighet att reklamera köpet eller att göra ett återköp på denna grund.

Mitt råd är att du kontaktar företaget och förklarar din situation. Bevisningen kan göras genom att du uppvisar kvittot för köpet. Har du inget kvitto kan det i vissa fall vara tillräckligt att uppvisa banktransaktionen om du har gjort ett kortköp.

Hoppas att det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Yekta KeskinRådgivare