Kund bestrider faktura för bl.a. entreprenad

Hej,

Har en kund som vi har gjort flera olika jobb hos.

-Entreprenad - enskilt avlopp

-Badrumsrenovering

-inkoppling kök

-byte blandare i uthus

-förberedande för plattläggning utomhus ca 10m2

Nu har kund valt att bestrida alla fakturor och dra av ett betydande belopp.

Har mailat kund och bett om ett möte 2ggr, men ett förslag dyker aldrig upp.

Vid inkasso kravet så bestreds kravet, där hänvisade han enbart till entreprenad - enskillt avlopp.

Hur går man vidare? Vi anser oss ha rätt till full betalning,under grävarbetena så uppdagades att stuprören var kopplade på brunnen,detta får inte vara så vid den nya anläggningen varvid vi drog med oss nytt dagvatten,kund var f.n i frankrike och var svår att nå.

Hur gör vi?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att er kund är en privatperson. Då ni som näringsidkare utför entreprenad åt en privatperson blir i första hand Konsumenttjänstlagen tillämplig (här). Om det är fel i arbetet har konsumenten rätt att hålla inne betalningen, begära prisavdrag och sist häva avtalet. Av er fråga framgår det dock inte varför er kund bestrider fakturorna, varför jag utgår från att det inte förekommer något fel i det arbete ni utfört.

Då er kund har bestridit fakturan anses fakturan tvistig och inkassokrav eller betalningsföreläggande är därför inte ett alternativ. Fordringen måste istället hanteras i domstol. Ni bör därför till tingsrätten lämna in en stämningsansökan med en rättslig grund för varför ni har rätt till betalning samt ett yrkat belopp. En blankett för ansökan om stämning finns på domstol.se. Bifoga fakturan som stöd för ert krav.

Lämna in stämningsansökan till den tingsrätt vars upptagningsområde omfattar den ort där er kund var folkbokförd den 1 november föregående år.

Därefter kommer tingsrätten att utfärda en stämning på er kund, motparten. Stämningen fungerar som en uppmaning till er kund att svara på er begäran. När er kund, svaranden, har besvarat stämningsansökan blir ni kallade till ett sammanträde inför en domare som kommer att avgöra tvisten.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare