Kronofogdens betalningsföreläggande för att driva in skuld

Hej. Jag har för ca 2 år sedan lånat ut 75000 kronor till min dåvarande flickvän för att hon skulle göra en kosmetisk magoperation. Eftersom hon vägrar betala tillbaka undrar jag om det finns något rättsligt sätt att kräva tillbaka de pengar jag lånat ut. Tyvärr finns det inga skrivna dokument mellan oss gällande lånet men alla runt oss, vänner och bekanta vet att jag lånat ut pengarna. Tack på förhand för ett svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Du kan vända dig till kronofogdemyndigheten för att få hjälp att driva in din före detta flickväns skuld. Det gör du genom att ansöka om betalningsföreläggande enligt lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning 2 §. Ansökan ska göras skriftligen och innehålla yrkande, grund, fordringens belopp och den ränta som begärs. Kronofogdemyndigheten prövar då inte själva tvisten utan endast om den som anspråket riktas mot medger anspråket eller ej. Gör hon det ålägger kronofogdemyndigheten henne ett betalningsföreläggande och driver in din skuld.

Skulle ansökan bestridas finns möjlighet enligt 33 § att få målet överlämnat till tingsrätt. Det är dock att föredra att problemet löses genom betalningsföreläggande då processen är enklare, billigare och tar kortare tid.

Det finns inget formkrav som innebär att låneavtal ska vara skriftliga utan det blir vid en eventuell tvist fråga om bevisning där vittnesmål förefaller vara det viktigaste bevismedlet i ert fall.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare