Kronofogdens befogenhet att kontrollera personers inkomster

Har Kronofogdemyndigheten rätt att kontrollera en persons inkomster om personen inte har några skulder eller på annat sätt inte har med kronofogden att göra

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga.

Som huvudregel gäller det att Kronofogdemyndigheten (KFM) hanterar ärenden som rör skuldsatta rättssubjekt, det vill säga antingen fysiska eller juridiska personer. Det finns inget direkt rättsligt stöd för KFM att på eget initiativ kontrollera skuldfria personers inkomster utan någon grund för detta. I vissa fall kan det vara så att personer i den skuldsattes krets tangeras i viss mån för utredningen, men här hade jag dock behövt lite närmare information för att kunna ge ett mer precist svar.

KFM har däremot ett eget register där man sammanställer de personer som har en obetald skuld hos dem och en skuldupplysningstjänst för detta som du kan hitta här. Återigen rör detta enbart skuldsatta personer. Att man vill kontrollera en skuldfri persons inkomster låter snarare som ett ärende för Skatteverket. Här hade jag dock återigen behövt mer information för att kunna redogöra för myndighetens befogenheter gällande sådana utredningar.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare