Kringgås arvsrätten om en bostadsrätt skrivs över?

Hej Min fråga är om arvsrätt. Jag är gift och har en son från ett tidigare samboförhållande. Min son har av okänd anledning brutit kontakten med mig och jag vill därför att han inte vid mitt frånfälle ska få del i min bostadsrätt. Om jag skriver över bostadsrätten helt på min fru, kringår vi då arvsrätten? Bankkonton. Om det är gemensamma konton, har han ändå då rätt till 50% ? Kan jag testamentera till min fru 100% av allt lösöre? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga rör huvudsakligen arvsrätt som regleras i ärvdabalken (ÄB). Din fråga aktualiserar dock även äktenskapsbalken (ÄktB). I mitt svar utgår jag vidare från att du ämnar att ge bostadsrätten som en gåva till din fru.

Hur ärver särkullbarn pengar från makars gemensamma konton?

En bodelning ska göras när ena maken avlider (9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen ska all giftorättsgods ingå och fördelas. Det som tillfaller maken efter bodelningen utgör makens kvarlåtenskap som vidare kommer att vara grunden till arvtagarens laglott. I fråga om era gemensamma konton har det alltså ingen betydelse att din son är ditt särkullbarn (ej gemensamt barn).

Vad kan testamenteras till make?

Arvlåtare får begränsa arvtagares arvsrätt genom testamente. Testamentet får dock inte begränsa den laglott som arvtagaren alltid har rätt. Laglotten utgör hälften av arvslotten som arvtagaren har rätt till enligt lag (7 kap. 1 § ÄB). Du har alltså rätt att testamentera bort 100 % av allt lösöre om värdet av dessa inte understiger värdet av din sons laglott.

Kan gåva mellan makar göras för att begränsa arvtagare?

Gåvor mellan makar är gällande mellan dem om den uppfyller de krav som gäller för gåvor i allmänhet (8 kap. 1 § ÄktB). Detta innebär att gåvan kommer att vara gällande mellan dig och din fru. Ett problem som uppstår för dig är dock när bodelningen ska göras med anledning av ditt frånfälle. Detta skulle innebära att bostadsrätten kan falla in i din förmögenhet (kvarlåtenskap) som vidare läggs till grund för arvskiftet. För att lösa det kan ett äktenskapsförord upprättas som föreskriver att bostadsrätten ska vara din frus enskilda egendom. Enskild egendom ska inte räknas med i bodelningen vilket framgår av 10 kap. 1 § ÄktB.

Att bostadsrätten inte faller in i din kvarlåtenskap innebär att din sons laglott blir mindre samt att han inte får ta del av bostadsrätten. Det finns dock ett undantag. Även om bostadsrätten inte faller in i din kvarlåtenskap finns det enligt 7 kap. 4 § ÄB en möjlighet för din son att hävda att gåvans syfte är att likställa som ett testamente. Detta skulle innebära att bostadsrättens värde sätts in i din kvarlåtenskap. Din sons laglott kommer därmed att beräknas på det nya värdet av kvarlåtenskapen.

Att likställa en gåva som ett testamente avser bland annat gåvor där givaren kan beräkna att till sin död få ha nyttan av den bortgivna egendomen. Om du nyttjar bostadsrätten under tiden du gett bort den till din fru kommer det finnas en möjlighet att likställa gåvan som ett testamente. Gåvans värde kommer alltså falla in i din förmögenhet vilket ökar värdet av din sons laglott men han kommer däremot inte att få ta del av bostadsrätten.

Sammanfattning

Att din son inte är ert gemensamma barn har ingen påverkan på vilket värde han har rätt till av era gemensamma tillgångar. Det är din kvarlåtenskap efter bodelningen som sätter grunden för din sons arv.

Du har rätt att testamentera bort allt lösöre under förutsättning att värdet av din sons laglott in påverkas. En arvtagare har alltid rätt till sin laglott.

Vad gäller bostadsrätten har du möjlighet att ge bort den som en gåva till din fru. Bostadsrätten kommer inte att falla in i din kvarlåtenskap. Om du däremot nyttjar bostadsrätten därefter finns det en möjlighet att gåvan likställs som ett testamente. Då kommer bostadsrättens värde att sättas in i din kvarlåtenskap. Din son får därmed en större laglott men han får inte ta del av bostadsrätten.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare