Kringgå sexköpslagen?

Kan man öppna en restaurang som säljer vatten, och ger sex på köpet?

Ponera att man öppnar en restaurang där ett glas vatten kostar 1000 kr. Män kan fritt köpa vatten och får sex "på köpet" gratis. Strider det mot lagen emot prostitution även fast man betalar för att köpa vatten och själva sexet är gratis? Kan man även filma, låt oss säga varandras fötter, under akten och hävda att pengarna gick till filmandet av en pornografiska film?

Lawline svarar

Hej!

Såvitt jag vet har saken inte prövats i domstol, men svaret är med största sannolikhet nej. I den aktuella bestämmelsen står att det som är kriminaliserat är att "skaffa sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning". En åklagare skulle sannolikt argumentera för att priset för ett glas vatten uppenbart avser en sexuell tjänst. Om man, som du skriver, "får sex på köpet" har pengar bytts mot sexuella tjänster på ett otillåtet sätt.

På samma sätt lär det vara svårt att övertyga åklagare och domstol om att filmandet av fötter är inspelning av pornografisk film. Dylika dimridåer är förmodligen inte speciellt framgångsrika.

Rådgivare