Krävs registrering av samboskap innan skaffande av barn?

Hej,

Jag bor i Sverige 4 år och jobbar mer än 2 år. Men jag kommer från utanför EU från Ukraina.

Jag har sambo som kommer från Tyskland och bo i Sverige mer än 10 år. Han har båda medborgarskap: svensk och tysks. Vi bor tillsammans som sambo mer än 6 månader. Vi planera att skapa ett barn i nästa 1-2 år.

I Ukraina man kan inte har två medborgarskap som min sambo har. Och för mig det är mycket viktig bestämmelse att bytta till andra medborgarskap eftersom alla mina släktingar och familjen bor i Ukraina.

Vi har viktig frågor:

1 Måste vi registrera sig som sambo inna vi skapa ett barn?

2 Hur gör man det? vilken regler gäller för det?

3 Kan vi göra det om jag har inte svensk medborgarskap men jag har visa att bo och jobba i Sverige.

Lawline svarar

Hej!

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget krav att registrera sig som sambo innan man skaffar barn. Ni anses som huvudregel efter 6 månader där ni bott tillsammans vara sambor. För att skaffa barn finns det inget krav på registrering av samboskapet och du måste inte vara svensk medborgare för att skaffa barn i Sverige.

Det som är viktigt är att eftersom ni inte är gifta, så måste din sambo bekräfta faderskapet till barnet som ni väntar, enligt 1 kap 3 § Föräldrabalken. Enligt 1 kap 4 § Föräldrabalken så krävs det att bekräftelsen görs skriftligt och bevittnas. En sådan bekräftelse kan redan ske innan barnet är fött.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Behöver du ytterligare hjälp kan du boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserade på familjerätt. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka eller klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Michelle Rinaldo IversenRådgivare