Krävs nytt testamente när man erhållit arv?

Om man testamenterar hälften av sin kvarlåtenskap till sin maka, ingår då kommande föräldraarv (=enskild egendom) i denna hälft? Eller krävs det ett nytt testamente till makan vid ett sådant föräldraarv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du testamenterar hälften av din kvarlåtenskap till din maka innebär det att hon kommer att erhålla hälften av all din egendom vid ett arvsskifte. Kvarlåtenskapen består av ditt giftorättsgods och din enskilda egendom. Kommande föräldraarv ingår alltså i din kvarlåtenskap och kan som huvudregel då även testamenteras bort.

Föräldraarvet som kommer utgöra din enskilda egendom kommer inte ingå i en bodelning, men du har som huvudregel rätt att testamentera bort den. Om arvet innehåller en föreskrift om överlåtelseförbud kan du inte testamentera bort den till din maka.

Som svar på din fråga krävs det inte ett nytt testamente efter föräldraarvet eftersom det blir en del av din kvarlåtenskap som du har rätt att testamentera bort till vem du vill om arvet inte innehåller en föreskrift om överlåtelseförbud. Ett giltigt testamente som ger din maka rätt till hälften av din kvarlåtenskap innebär att hon har rätt till hälften av det som finns när du avlider, däribland den enskilda egendomen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare