Krävs kollektivavtal för tillämpning av studieledighetslagen?

Om man arbetar på ett företag som saknar kollektivavtal gälle lagen om tjänstledighet för studier även där?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis vill jag påstå att det inte finns en presumtion om att alla arbetsgivare är bundna av kollektivavtal. Avsaknaden av en sådan presumtion gör att det måste finnas med i en lags bestämmelser att den enbart ska gälla för arbetsplatser med kollektivavtal för att det ska gälla. Alltså är utgångspunkten att om inte lagen säger att den bara gäller för arbetsplatser med kollektivavtal, så ska den gälla på alla arbetsplatser.

Lagen i fråga är alltså Lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. Jag hittar inte någon bestämmelse som säger att arbetsplatsen måste vara bunden av kollektivavtal för att lagen ska gälla. Alltså gäller lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning på ett företag som saknar kollektivavtal.

Jag hoppas att jag har svarat på din fråga, men om du vill få mer juridisk rådgivning kan du kontakta oss på info@lawline.se

Melker JärlestålRådgivare