Krävs hjälp från advokat (etc) vid arvskifte?

Om mamma dör måste jag och min syster betala för bodelning och advokat som går igenom tillgångar och saker i dödsboet? Mamma äger en fastighet som är värd mkt och kommer att säljas då hon är död kan man betala i efterskott advokaten från försäljningen av fastigheten eller måste vi betala direkt eller kan man delbetala kostnaden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När det rör sig om bodelning i samband med arv så blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig, och lagrum som hänvisas till nedan går att finna under nu infogad länk.

Överens?
Till att börja med kan sägas att ingen advokat eller liknande behövs om ni är överens om hur arvet ska fördelas. Ni kan helt sköta bodelningen själva.

Är ni däremot inte överens kan en "skiftesman" efter ansökan förordnas av tingsrätten med uppgift att försöka åstadkomma en frivillig överenskommelse. I annat fall, dvs. om en frivillig överenskommelse inte kan uppnås, sker en tvångsdelning som görs utav skiftesmannen. Detta innebär att denne beslutar hur egendomen ska delas upp.

Du kan läsa mer om ansökan om skiftesman här.

Lagen?
Vad som nu anförts framgår av 23 kap. 5 § ÄB som i sin tur hänvisar till ett antal lagrum i äktenskapsbalken (ÄktB). Där återfinns regler om bodelning och bodelningsförättare, dessa regler gäller alltså även arvskifte och skiftesman.

Kostnader?
Kostnaden för en ANSÖKAN om skiftesman är 900 kr och betalas av den som begärt detta. Skiftesmannen har därefter rätt till ersättning för sitt arbete och kostnader. Detta framgår av 17 kap. 7 § ÄktB. Kostanderna står ni för till hälften vardera (om inte skiftesmannen beslutar annat, exempelvis om någon av er genom vårdslöshet eller försummelse orsakat onödiga kostnader). I 7 § framgår även att ni är solidariskt ansvariga; skiftesmannen kan kräva en av er på hela beloppet. Den som krävs på beloppet får då ett regresskrav mot den andre parten. Ett visst förskott på betalning krävs vanligtvis in från parterna.

Om det är skäligt med hänsyn till ekonomiska och personliga förhållanden samt omständigheterna i övrigt kan rättshjälp bli aktuellt.

Jag hoppas detta ger svar på din fråga, återkom gärna i annat fall!

Lawline RådgivareRådgivare