FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt11/12/2021

Krävs grannmedgivande för att få startbesked?

Hej

Vart står det i pbl att kommunen måste ha in ett granngodkännande innan dom kan ge ett startbesked för ett attefallshus, är inte det civilrättsligt mellan grannar att man får bygga närmare fastighetsgräns än 4,5 meter?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du själv nämner så är det plan- och bygglagen (PBL) som man får kika på, men även plan- och byggförordningen (PBF) är tillämplig i detta fall.

Att det krävs grannmedgivande är inget som tydligt framgår på ett och samma ställe i lagen, utan man får läsa lagen i dess helhet för att förstå.

Krav på startbesked

Det behövs inget bygglov för att få bygga ett attefallshus. Däremot krävs en anmälan för att få bygga ett attefallshus (6 kap. 5 § PBF), vilket innebär att det också måste finnas ett startbesked innan man börjar bygga (10 kap. 3 § PBL).

Krav på grannmedgivande

Innan ett startbesked utfärdas testar byggnadsnämnden om allt är i sin ordning och att alla kriterier för ett attefallshus är uppfyllda.

För att få bygga närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs ett medgivande från de grannar som berörs (9 kap. 4 a § stycke 3 PBL). Det är m.a.o. ett krav att det ska finnas ett grannmedgivande.

Kravet på grannmedgivande kontrolleras av byggnadsnämnden innan ett startbesked utfärdas.

Måste grannmedgivandet lämnas innan startbeskedet?

Eftersom ett startbesked lämnas när alla kriterier är uppfyllda, och grannmedgivande är ett sådant kriterium, krävs det att du har ett medgivande från dina grannar för att kunna få ett startbesked.

Startbeskedet är i sin tur en förutsättning för att få börja bygga.

Sammanfattning

För att få bygga krävs ett startbesked. Startbesked lämnas om alla kriterier är uppfyllda. För att få bygga närmare gränsen än 4,5 meter krävs grannmedgivande. Grannmedgivandet är således en förutsättning för att du ska beviljas startbesked.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Cornelia AebeloeRådgivare