Krävs det att man anlitar ett ombud vid en samfällighetsstämma?

Hej, vi ser över att ändra ett avsnitt i stadgarna för vår Samfällighet där ansvar för stuprör och hängrännor till alla hus legat på samfälligheten nu ska ligga på enskilt hushåll. Vi som vill detta anser inte att det ska vara några konstigheter men vi vet att det måste röstas igenom vid en stämma med minst 2/3 av rösterna. MEN nu säger de som motsätter sig detta att det kostar 60.000 kr i juristkostnad. Behöver vi ens använda oss av en jurist? OM vi behöver det, vad tror ni att det kostar? Mvh Ida

Lawline svarar

Hej,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 4 § lag om förvaltning av samfälligheter (LFS), får endast en samfällighet förvaltas antingen 1. Direkt av delägarna (delägarförvaltning), eller 2. en särskild bildad samfällighetsförening (samfällighetsförvaltning). Denna bestämmelse är uttömmande. Röstantalet varierar en del beroende på om samfälligheten förvaltas av antingen det ena eller det andra. Gemensamt gäller, då frågan inte gäller inteckning att det beslut som har fått flest röster vinner bifall (se 12 andra stycket § och 22 § LFS). Däremot som du var inne på krävs det 2/3 röster för att ändra stadgarna (52 § LSF).

Vid sammanträdesstämman är det delägarna eller dess ombud som har en röst (12 § första stycket LSF). Det finns därför inget krav på juridiska kostnader för att fatta beslut i ett sammanträde. Frågan om vad det kan kosta för att få juridisk hjälp att skriva om stadgarna kan bero på olika omständigheter som exempelvis vilken firma man vänder sig till och det är därför svårt för mig att besvara den frågan.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Vänliga hälsningar,

David AlmRådgivare