FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut28/09/2013

Kräva ut granne ur gemensamt avlopp utan servitut?

Hej Vi har ett gemensamt avlopp med grannen som ligger på våran tomt det finns inget sevitut. Vi vill att dom ska skaffa en egen anläggning då vi inte kommer översens om fakturor mm. Kan vi kräva detta .

Lawline svarar

Hej!

Utan servitut har grannen ingen laglig rätt att nyttja avloppet som ligger på er tomt. I allmänhet brukar det rekommenderas att man bildar en så kallad gemensamhetsanläggning för ett gemensamt avlopp, vilket sker genom lantmäteriförrättning. Detta regleras i anläggningslagen. För sådana anläggningar uppställs tydliga regler vilket minskar risken för tvist mellan grannarna.

I det här fallet verkar dock grannens nyttjande av avloppet vara helt oreglerat. För upplåtelse av servitut gäller de formkrav som uppställs i Jordabalken 14 kap. 5 §. Det går därför i princip inte att hävda en sådan rättighet på grund av hävd, muntligt avtal eller liknande (med undantag för om det muntliga avtalet skulle ha kommit till före formkravets ikraftträdande 1972). Eftersom att det inte finns något bindande avtal (eller officialservitut) kan ni kräva att grannen upphör med att använda avloppet på er fastighet.

Ni får göra en bedömning av vad som kan vara rimligt att kräva av er granne t ex gällande hur lång tid denne ska få på sig att anlägga eget avlopp. Ett skriftligt meddelande om detta är bättre än ett muntligt. Om inte grannen rättar sig efter er begäran bör ni kunna ansöka om särskild handräckning hos tingsrätten enligt lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Om ni har framgång med detta så får ni en dom på att grannen inte får utnyttja ert avlopp. Innan ni ger er in i en rättegångsprocess bör ni dock absolut kontakta en erfaren jurist.

Vänliga hälsningar,

Miranda LymeusRådgivare