Kräva skuld i USA

Har satsat pengar hos en kapitalförvaltare i USA har blivit lovade pengarna tillbaka i 3 års tid hur går jag vidare allt finns på mail

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Det finns ingen myndighet du kan vända dig till i Sverige. Först och främst ska du undersöka vilka rättsföljder ni har avtalat i det fall kapitalförvaltaren inte fullföljer sina skyldigheter. Det kan vara klokt att i ett första led anlita en amerikansk jurist som kan upprätta och skicka kravbrev till kapitalförvaltaren. Det är ett förhållandevis billigt instrument att inleda med.

Om kapitalförvaltaren fortsatt vägrar att betala, måste du väcka talan i District Court (motsvarande tingsrätt i Sverige) i den delstat som kapitalförvaltaren har sitt säte. Det gör du genom att upprätta och skicka in en petition (stämningsansökan) till domstolen. En för dig fördelaktig dom kan sedan ligga till grund för utmätning av kapitalförvaltarens egendom för att täcka skulderna i det fall betalning fortfarande inte sker.

Som ett alternativ till att väcka talan i domstol, kan du spara tid genom att sälja din skuld till en collection agency (motsvarande t.ex. Svea Ekonomi i Sverige). Överlåtelse av skulden kan ske mot olika prestationer, t.ex. att en collection agency köper avtalet för ett något lägre belopp än skulden för att täcka riskerna. Det senare alternativet rekommenderas om du vill få betalt snabbt och enkelt, men mot viss förlust.

Med vänlig hälsning,

Soroosh ParsaRådgivare