Krav vid arvskifte

Hej,

Jag undrar om det finns en mall för hur man skriver arvskifte? Eller vad som bör tas upp i dokumentet?

Lawline svarar

Hej och tack för du ställer din fråga till Lawline!

Ett arvskifte är ett privat avtal mellan samtliga delägare i ett dödsbo och det förrättas av arvingar och universella testamentstagare, se 23 kap. 1 § Ärvdabalken. Ett arvskifte kan upprättas efter att en bouppteckning och en eventuell bodelning har gjorts och efter att alla skulder är betalda. Ett arvskifte innebär att de tillgångar som återstår delas ut mellan delägarna i dödsboet.

Arvskiftet kan upprättas av dödsbodelägarna själv så länge de är överens. Ett arvskifte ska vara skriftligt, se 23 kap 4 § Ärvdabalken. I skifteshandlingen ska det framgå hur den avlidnes egendom ska fördelas och handlingen ska skrivas under av alla dödsbodelägare. Det finns inget krav på att du behöver registrera ett arvskifte, men min rekommendation är att ni gör så eftersom det utgör bevis på övergången av äganderätten.

Vad gäller frågan om mall för arvskifte finns det många att hitta online. Tänk på att du fortfarande måste uppfylla kraven ovanför!

Om du är intresserad erbjuder Lawline mer ingående hjälp med bland annat arvskifte via våra betaltjänster, se här eller ring 08-533 300 04 och tryck 1.

Med vänliga hälsningar,

Filip WestlingRådgivare