FrågaAVTALSRÄTTAvtal07/12/2016

Krav på form gällande fullmakt?

Vad gäller avseende form när det kommer till fullmakt för att hämta ut någon annans försändelser på posten? Posten har ju sina egna formulär, men om det exempelvis är lite bråttom, och den vars försändelse det är, befinner sig på annan plats, kan denne då skriva en giltig fullmakt för hand, fota den, och skicka den till den som ska ges fullmakt att hämta ut försändelsen?

Mvh, Niklas

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det kommer till fullmakter så är både skriftliga och muntliga fullmakter rättsligt godtagbara och det är därmed inte så strikt i hur de utformas, det handlar främst om en bevisfråga. Det är däremot upp till varje enskild att bestämma vilka typer av fullmakt som man väljer att godta, eftersom det kan finnas ett intresse av att ställa relativt höga säkerhetskrav när någon ska handla å annans vägnar. Eftersom att Posten har ett särskilt system och särskilda blanketter för att registrera fullmakt så skulle jag gissa på att de ställer upp vissa krav för vad som är godtagbart, men du gör nog bäst i att vända dig till Posten om du vill få reda på närmare vilka typer av fullmakter de godtar och huruvida det går att lösa problemet i det enskilda fallet.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare