Krav för ett samboförhållande samt efterlevande sambos arvsrätt

Om en person skriver in sig i min bostad, jag ensamstående utan barn. Jag upptäcker inte att jag fått sambo. Vad händer när jag dör o har inget testamente?

Har testamente o personen bestrider det med hänvisning att han min sambo. ??

Befinner mig i liknande situation o försöker förstå mina rättigheter.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En första förutsättning för att någon överhuvudtaget ska räknas som en sambo krävs att samboförhållandet uppfyller kraven som finns i 1 § i sambolagen. Denna kräver dels att det rör sig om ett parförhållande, alltså en kärleksrelation, och att man har gemensamt hushåll. Således blir man inte sambo med någon enbart genom att skriva sig på dennes adress. Du har därför inga skyldigheter mot den som skrivit sig på din adress. Inte heller kan denne göra gällande att några regler i sambolagen ska gälla för att denne ska få ut något av dig.

Även om det fanns ett giltigt samboförhållande skulle inte din sambo få ärva av dig. Sambor har nämligen ingen arvsrätt. Detta framgår av andra kapitlet i ärvdabalken. Det enda sättet för en sambo att ärva är därmed att det föreskrivs i ett testamente. Dock kan en sambo välja att begära bodelning när den andra dör. I den bodelningen ingår dock bara bostad och inredning till bostaden, om dessa köpts för att användas gemensamt. Det finns alltså ett litet utrymme för en sambo att få ut något vid den andres dödsfall men det är väldigt begränsat.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare