Krav för att sambors bostad ska ingå i bodelningen

Hej

Jag har ärvt min fars hus och flyttade in med min nuvarande sambo,nu är det slut,vad gäller för mej?

Jag anser att huset e mitt eller?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser om sambors egendom finner vi i sambolagen (2003:376). När ett samboförhållande upphör skall samboegendomen fördelas genom bodelning, enligt 8 § sambolagen. En sådan bodelning ska göras då någon av samborna begär det.

Vad vi behöver ta reda på i ditt fall är huruvida huset utgör samboegendom eller inte. Huvudregeln framgår av 3 § sambolagen och säger att sambors gemensamma bostad utgör samboegendom, om bostaden förvärvats för gemensam användning. Undantag till huvudregeln framgår av 4 § sambolagen och säger att samboegendom inte avser sådan egendom som erhållits genom gåva, arv eller testamente med villkor att egendomen ska vara mottagarens enskilda.

Sammanfattningsvis ska huset ingå i bodelningen (under förutsättning att antingen du eller din sambo begärt bodelning) om bostaden förvärvats för gemensam användning samt om arvet från din far ej villkorats om att bostaden ska vara din enskilda egendom. Är de nyss nämnda kraven inte uppfyllda ska bostaden inte ingå i bodelningen.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare