Kränkningsersättning för olaga hot med mera

Hej, nu är det så här att jag och min familj blev utsatta för hemfridsbrott och olaga hot av min sambos ex och hans mamma. Och de jag undrar är vad som är en rimlig summa att kunna begära/få i skadestånd/ersättning för sådana brott?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Frågan om skadestånd behandlas i Skadeståndslagen som du hittar https://lagen.nu/1972:207.

Hemfridsbrott och olaga hot innebär brott mot någons frihet och frid. Om någon genom ett sådant brott har blivit allvarligt kränkt, ska den som begått brottet ersätta den skada som kränkningen innebär, SkL 2:3. Vad som är en rimlig summa för er att begära är svårt att svara på utan att veta alla omständigheter kring er fall. Brottsoffermyndigheten anger dock att man vid olaga hot normalt kan yrka på mellan 5 000-15 000 kronor. Du kan läsa mer på deras hemsida här. Om det pågår en rättegång rörande brottet kan ni även få hjälp av åklagaren med skadeståndsyrkandet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare