Kränker gåvan arvslotten/laglotten?

Hej.

Min farfar har avlidit.

Han har skrivit ett gåvobrev till hans fru att hon skall få hela hans bostadsrätt.

Våran pappa har avlidit sedan tidigare så det är jag och min syster som är bröstarvingar till våran farfar.

Har hon rätt till hela bostadsrätten eller kan vi begära våran arvslott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som du undrar om du och din syster har rätt till sin arvslott trots att er farfar skrivit ett gåvobrev.

Efterlevande makes arvsrätt

Er farfars fru har arvsrätt efter honom (3 kap. 1 § Ärvdabalken, ÄB). Om hon är er farmor så har ni rätt att få ut er laglott nu direkt. Jag tolkar det som att hon inte är er farmor utan är gift med er farfar senare. Då har ni i vanliga fall rätt att få ut er arvslott då ni är er farfars bröstarvingar och inte hennes. Men då detta inte är enbart ett arv från er farfar utan en gåva är svaret lite knepigare.

Förstärkt laglottsskydd

Om en arvlåtare i livstiden har gett bort egendom under sådana omständigheter eller på sådana villkor att gåvan till syftet är att likställa med testamente och gåvan kränker bröstarvingarnas laglotter kan de ha rätt att få ut sin laglott (7 kap. 4 § ÄB). Detta gäller t.ex. om er farfar gav sin fru gåvan nära inpå sin död, för dödsfalls skull, så att det kan ha varit för att ordna successionen. Det verkar som att det har skett i ert fall. Då ska ni väcka talan inom ett år från det bouppteckning efter arvlåtaren avslutades. Försittes denna tid, är rätt till talan förlorad. Om ni gör det i rätt tid ska vid beräkning av era laglotter nuvärdet av gåvan läggas till kvarlåtenskapen. Laglotten är hälften av arvslotten, alltså har ni rätt till en fjärdedel av er farfars arv var (7 kap. 1 § ÄB).

Om du skulle vilja ha ytterligare hjälp av en jurist som kan hjälpa dig mer praktiskt vidare med detta kan du höra av dig till mig på sanna.wetterin@lawline.se så återkommer jag med information om konsultation med vår juristbyrå.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna Wetterin

Sanna WetterinRådgivare