Kränker försäljningen av fastigheten min rätt till laglott?

Hej

Jag har en fundering på om hur laglott hanteras i ett arvsskifte.

Mina föräldrar i 80-årsåldern har under senare tid utan min vetskap sålt sin fastighet (mindre gård) till en dotterdotter för motsvarande taxeringsvärde, med förbehållet att de skall få bo kvar till de avlider eller vill flytta till annat boende. Marknadsvärdet är sannolikt betydligt högre än taxeringsvärdet.

(Det finns två ytterligare barn med barnbarn (totalt ytterligare 4 barnbarn) som inte fått någon motsvarande motsvarighet/gåva.)

Är det sannolikt att man kan betrakta den försäljningen som ett testamentet med tanke på förbehållet att bo kvar till slutet.

/Ett syskon

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som du undrar om du har rätt till laglott om försäljningen av fastigheten kränker den.

Förstärkt laglottsskydd

Om en arvlåtare i livstiden har gett bort egendom under sådana omständigheter eller på sådana villkor att gåvan till syftet är att likställa med testamente kan bröstarvingar ha rätt att få ut sin laglott (7 kap. 4 § ärvdabalken, ÄB). Detta gäller t.ex. om dina föräldrar sålde fastigheten till underpris till dotterdottern, det ses som en gåva. Föräldrarna har förbehållit sig rätten att bo kvar i fastigheten, det är ett typiskt exempel på villkor som görs gällande i 7 kap. 4 § ÄB. Försäljningen får alltså anses ha gjorts för att ordna successionen. Då kan du när någon av dina föräldrar dött väcka talan inom ett år från det bouppteckning efter arvlåtaren (din mamma eller pappa) avslutades. Försittes denna tid, är rätt till talan förlorad. Om du gör det i rätt tid ska vid beräkning av din laglott nuvärdet av gåvan läggas till kvarlåtenskapen. Laglotten är hälften av arvslotten, alltså har du rätt till en sjättedel av din förälders arv, då ni är tre barn (7 kap. 1 § ÄB).

Om du skulle vilja ha ytterligare hjälp av en jurist som kan hjälpa dig mer praktiskt vidare med detta kan du höra av dig till mig på sanna.wetterin@lawline.se så återkommer jag med information om konsultation med vår juristbyrå.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna Wetterin

Sanna WetterinRådgivare