Nödrätt vid illamående barn i bilen

Hej. Jsg körde 83 km i timmen på en 50 väg. Anledningen till att jag körde för fort är att min 4 åriga dotter började kräkas i bilen och kag hökde hastigheten för att kunna svänga av på närmaste parkering/avfart. Ärendet kommer att överlämnas till åklagaren. Min fråga är: Räknas ett sådant fall som en nödsituation och är det lönt att stå på sig. Det kan tilläggas att detta var på en landsväg, ingen trafik före och efter mig, sant mycket bra vägunderlag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nödbestämmelsen regleras i (24 kap. 4 § brottsbalken) och om den är applicerbar, innebär detta att ett brottsligt agerande anses godtagbart, på grund av att en ansvarsfrihetsgrund är tillämplig.

Nöd föreligger när fara hotar b.la liv eller hälsa. Möjligtvis kan en argumentation föras i att anledningen till varför fordonet framförts med för hög hastighet, var för att köra åt närmsta sida parkering/avfart för att ditt barn höll på att kräkas. Bestämmelsen är dock uppdelad i två delar. Först och främst gäller det att konstatera att en nödhandling föreligger, därefter måste en försvarlighetsbedömning göras. I det fall detta kommer upp till rättens prövning - så kommer domstolen att bedöma huruvida agerandet kan anses försvarligt eller inte.

Argumentation mot att det inte har varit försvarligt kan möjligtvis anföras i att den aktuella faran inte varit livsfarlig. Det har handlat om ett barn som varit på väg att spy. Däremot kan man anföra att barn kan antas vara mer känsliga för dessa situationer, och att detta kan tala för ett försvarligt agerande. Det är således omständigheterna i det enskilda fallet som kommer att bli avgörande för huruvida din bekantas handling i nöd är försvarlig eller inte. Mot bakgrund av att jag inte känner till händelsen i detalj, så går det inte att göra en fullgod bedömning avseende hur domstolen skulle kunna resonera i en sådan fråga.

Varmt välkommen att höra av dig vid fler funderingar!

Rijad TrubljaninRådgivare