Kränkande fotografering

Hej! Det har kommit till min vetskap att en kollega till mig har tagit kort på mig och andra kollegor i smyg och "postat" eller lagt ut det i/på Snapchat. Hon har lagt ut många Snap/bilder med text. Vi jobbar på en förskola och får inte använda privata mobil i verksamheten. Detta är kränkande och oetiskt.

Kollegan som tagit kort i smyg, har Snapchatat med en vän till mig, som har fått dessa snaps och en del andra av hennes vänner. Problemet är att "Snapen" försvinner ju så fort den visats. Hur ska jag kunna bevisa att hon tar bilder på mitt jobb, på mig, på andra och snackar skit om vår arbetsplats i snapen? Vi har ju stark sekretess, samt att hon inkräktar på vår integritet.

Jag ska konfrontera henne, men jag kan inte bevisa något.

Ska jag polisanmäla? Kan ni ge mig tips & råd!?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga !

Problematiken i din situation är inte bara frågan om bevisning utan om det faktiskt kan anses ha begåtts något brott alls.

Eftersom detta sker på en arbetsplats och inte i privata sammanhang eller särskilt känsliga utrymmen kan det bli svårt att få det till t.ex. brottet kränkande fotografering

Brottet kränkande fotografering förutsätter att man i hemlighet tar bilder på någon inomhus i dennes bostad eller i en toalett, omklädningsrum eller liknande utrymme (4:6a BrB). Har det alltså inte skett i sådana "privata utrymmen" så kan det blir svårt att få till det till ett brott och därav lär en polisanmälan inte leda till någon större framgång.

Det enda alternativa brott jag kan tänka mig är ofredande, men detta brott förutsätter en hel del störande kontakter som ska ha effekt t.ex sömn, arbete och andra aktiviteter (4:7 BrB). Dessa kontakter måste dock i sådana fall vara upprepande (ju mer kränkande desto mindre upprepningar krävs). Även detta brott kan bli en utmaning att uppfylla kriterierna på.

Hoppas det var svaret på dina funderingar !

Eles KarahalilovicRådgivare