Kränkande anklagelser på arbetsplatsen

Hej !

Jag har varit anställd på min arbetsplats sedan november 2006. Jobbat på kundtjänst sedan 2010.

en tidigare chef skrev ett tjänstgörings intyg 2011 där hon beskriver mig som ansvarsfull, tar ansvar för sitt och andras arbete och är en medarbetare att lita på. 2014 fick jag veta jag kronisk njurinflammation med 50 % njurfunktion kvar. 2017 hade jag bara 25 % funktion kvar. Detta ledde till ångestattack med sjukskrivning våren sommaren 2017. Jag valde att gå ner i arbetstid till 80 % för att orka med 1 sep 2017. Jan och Feb 2018 sjukskriven för utbrändhet i nacke armar och händer, karpaltunnelsyndrom. Jobbar även med hantverk på fritiden i enskild firma som terapi för själen.

Blir nu inkallad till chefen den 12 juli då han säger så här.

Börja jobba heltid 1 sep 2018, och i nästa andetag kommer en rad kränkande anklagelser mot mig från kollegor och kunder och chefen. Som att ). De upplever att det suckas och stönas och att de inte får den hjälp de behöver. De känner sig obekväma när de pratar med dig. De upplever också att du inte tar tag i problem utan hänvisar till kollegor som ibland inte ens är på plats. En kund var så upprörd att hen sa att hen inte vill att du svarar när de ringer. Även kollegor upplever att du inte tar ditt ansvar och att du heller inte ställer upp för laget. Flera upplever också att du gör många slarv-(?)fel och känner sig inte helt trygga med ditt arbete. Jag är psykosocialt kränkt, varför gå tillbaka till jobbet efter det, vad gör jag?

Lawline svarar

JOBBA HELTID 1 SEP 2018

Du har rätt att fortsättningsvis jobba 80 % om du är sjukskriven med 20 %. Kan du inte uppvisa intyg som styrker att du fortsättningsvis även efter 1 sep 2018 är delvis sjukskriven, så kan arbetsgivaren tvinga dig att jobba 100 %, förutsatt att du är heltidsanställd enligt ert anställningsavtal.

SAMARBETSPROBLEM

Det arbetsgivaren verkar beskriva är att dina kollegor upplever att du är svår att ha att göra med. Arbetsgivaren bör dock utreda detta mer om du har goda referenser sedan tidigare och om du vet med dig att detta inte stämmer. Om det efter en tid visar sig vara sant, har arbetsgivaren inte rätt att säga upp dig, utan har långtgående skyldighet att försöka omplacera dig till en annan enhet eller liknande för att bota problemen. Uppsägning får inte bli aktuellt förrän i princip sista hand.

FÖRSÄMRAD ARBETSPRESTATION

Om det är sant, att kunder inte vill prata med dig, i en bransch där just samtal med kunder uteslutande utgör allt arbete, är detta en allvarlig aspekt för arbetsgivaren att beakta. Det är dock inte tillräckligt att en kund är upprörd eftersom det mycket väl kan bero på kunden själv. Om era samtal spelas in bör arbetsgivaren t.ex. lyssna igenom dessa för att själv bedöma om du uppträder på ett oprofessionellt eller felaktigt sätt. Om ni inte spelar in samtal kan arbetsgivaren vara med och lyssna på några samtal eller liknande för att kunna få en reell bild av dina prestationer. En annan möjlighet kan vara att titta på eventuella kundundersökningar. Dålig arbetsprestation kan i längden vara ett skäl till uppsägning.

VAD KAN DU GÖRA

Om du känner att arbetsgivaren försöker tvingar dig till att säga upp dig, är detta ett oacceptabelt beteende. Om du är ansluten till en fackförening kan du vända dig dit så kan en företrädare hjälpa dig personligen. Om du känner att anklagelserna har med din sjukdomshistoria att göra, kan du ha i åtanke att detta absolut inte utgör skäl för arbetsgivaren att säga upp dig så länge du kan utföra arbete av någon betydelse, vilket jag utgår från att du kan. I övrigt beror det på vad du själv vill: du kan be om att bli omplacerad, försöka kräva ett avgångsvederlag med bra förmåner om du hellre vill sluta med tanke på omständigheterna eller fortsätta samtala med arbetsgivaren om anklagelserna. Bättre vägledning kan jag inte erbjuda i detta läge. Vill du att vår juristbyrå hjälper dig att t.ex. samtala med arbetsgivaren eller få till stånd ett bra avgångsvederlag, hör av dig till mig så kan vi diskutera vad det skulle medföra för kostnader. Min mailadress är soroosh.parsa@lawline.se

Soroosh ParsaRådgivare