Kostnader för bostad efter att makar separerat

Hej, min pappa vill skiljas från min mamma och han letar lägenhet nu. De bor i en villa värd ca 3 miljoner och han hävdar att när han flyttar så får mamma ensamt ansvar för alla kostnader för huset. Stämmer det?

Under min uppväxt så har mamma varit hemmafru ett antal år medan pappa har jobbat. Hon har dessutom drabbats av en arbetsskada vilket ledde till förtida pension så hon har det allt annat än gott ställt. Han har en betydligt bättre sits ekonomiskt.

Är det lämpligt att min mamma skriver under skilsmässopappren så snart som möjligt för att förhindra att min pappas lägenhetsköp ska ingå i bodelningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Måste din mamma betala för kostnader för huset själv?

För att besvara din fråga om kostnader för huset skulle jag egentligen behöva veta mer om hur ägandeförhållandena för fastigheten ser ut. Om det är så att villan ägs gemensamt av dina föräldrar är lag (1904:48) om samäganderätt tillämplig (SamägL). Enligt 15 § SamägL ska personer som samäger egendom tillsammans svara för de kostnader som uppstår vid förvaltning av den, detta i proportion till hur stor andel de äger. Förutsatt att dina föräldrar äger fastigheten tillsammans ska de alltså svara för de kostnader som uppkommer gemensamt, i förhållande till hur stor äganderätt de har i den. Detta gäller även om din pappa inte bor kvar.

Vad ingår i bodelningen?

Vad gäller din mammas underskrift spelar det mindre roll i förhållande till en kommande bodelning. I bodelningen ingår enligt 10 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB) makarnas giftorättsgods. Giftorättsgods är all egendom som makarna äger som inte är enskild egendom (se 7 kap. 1 § ÄktB). Den egendom som ingår i bodelningen är den gemensamma egendom som makarna äger vid tidpunkten då talan om äktenskapsskillnad väcks (denna kallas kritisk tidpunkt), se 9 kap. 2 § ÄktB. Din pappa har fram till tidpunkten för bodelningen en redovisningsplikt. Redovisningsplikten stadgas i 9 kap. 3 § ÄktB och innebär att om din pappa förlorar pengar eller andra tillgångar efter den kritiska tidpunkten, men innan bodelningen, kommer en redovisningsfordran att ingå i bodelningen. Följden av det blir att bodelningen förrättas som om din pappa inte gjort av med några pengar och din mamma drabbas inte ekonomiskt.

Jag hoppas att det var svar på din fråga. Har du andra funderingar är du varmt välkommen att ställa en till!

Ludvig MontanRådgivare