FrågaKÖPRÄTTKöplagen16/06/2015

Köplagen prisavdrag/hävning

Hej!

Igår köpte vi en husvagn. Innan vi åkte och tittade på den frågade jag via mail om det fanns någon fukt. Ingen fukt varar säljaren i mailet. När vi tittar på vagnen påpekar vi en buckla och får som svar att det är en gammal lagad fuktskada och den är lagad och tätad så det har inte varit någon fukt där på flera år. Idag när vi tog ner listen märktes det att det ändock var fukt kring området bakom tapeten. Finns det någon möjlighet för oss att få reducerat pris eller häva köpet eftersom de skrivit till oss i mail "ingen fukt"? Vi skrev inga papper på köpet mer än ägarbeviset. Vi betalade 18500kr för husvagnen.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Jag utgår ifrån att ni har köpt husvagnen av en privatperson, då är köplagen (KöpL) tillämplig, se https://lagen.nu/1990:931 1 § KöpL. Köplagen är bara tillämplig om ni inte har ett avtal som säger något annat, se 3 § KöpL.

i 17 § KöpL står bland annat att varan ska vara av den beskaffenhet som följer av avtalet. Varan är även felaktig om den avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, se 17 § 3 st KöpL.

Av 18 § KöpL framgår att varan anses som felaktig om den inte överensstämmer med uppgifter som säljaren lämnat innan köpet.

Jag antar att ni köpt husvagnen begagnad, och att den sålts i befintligt skick. I 19 § 1 p KöpL står det att varan är felaktig, trotts att den sålts i befintligt skick, om den inte överensstämmer med uppgifter som säljaren lämnat och det kan antas att uppgifterna har inverkat på köpet.

Som köpare åligger det dig en undersökningsplikt, du kan inte åberopa fel som du borde ha upptäckt vid en undersökning av varan. Du kan heller inte åberopa fel som ni måste antas ha känt till vid köpet, se 20 § KöpL.

Ni har blivit försäkrade om att den inte var fuktskadad, såväl i mail som efter förfrågan när ni undersökt husvagnen. Bucklan bör ha gjort er uppmärksamma och lett till att ni bort undersöka husvagnen mer noggrant, men eftersom säljaren även då försäkrade om att det inte "funnits fukt på flera år" så blir min bedömning att varan ska anses som felaktig.Det bör inte ha krävts av er att kolla under listen för att ni ska anses ha fullgjort er undersökningsplikt, efter den av säljaren lämnade garantin.

Vid fel i varan som inte beror på köparen, finns det en rad påföljder som du som köpare kan åberopa, se 30 § KöpL. Av bestämmelsen följer att det bland annat kan bli aktuellt med prisavdrag eller hävning av köpet. Säljaren har dock alltid en rätt att avhjälpa felet alternativet omleverans av varan (inte aktuellt i det här fallet) enligt 36 § KöpL.

Avhjälps inte felet inom skälig tid efter det att du reklamerar (eller avhjälpandet inte sker alls av någon anledning), blir det aktuellt med prisavdrag och hävning, se 37 § KöpL Prisavdraget beräknas enligt 38 § KöpL och innebär att man gör en nedsättning av det avtalade priset till ett pris varan är värd som felaktig. Hävning av köpet kan endast ske om avtalsbrottet är av väsentligt betydelse för dig och säljaren insåg eller borde insett detta, se 39 § KöpL.

Sammanfattningsvis har alltså säljaren rätt att avhjälpa felet i första hand. Sker inte detta inom skälig tid (eller sker det inte alls) så har ni rätt till prisavdrag och i sista hand hävning av köpet. Enklast blir att hävda prisavdrag i första hand.

Vänligen

Rådgivare