Köpeskilling samägd fastighet, sambo

Jag och min sambo äger till hälften var en villa. Det finns inga lån på villan, utan den betalades av min sambo. Villan har genomgått renoveringar, som min sambo delvis har genomfört själv men också lejt ut på andra hantverkare. Jag har pga av min betydligt sämre ekonomi inte kunnat bidra till kostnaderna. Vid en försäljning, kan min sambo åberopa att han ska erhålla en större summa än mig pga att han har bekostat villan och en del renoveringar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då detta rör ett samboförhållande blir sambolagen tillämplig, paragrafer som hänvisats till nedan går att finna under nu infogad länk.

Till att börja med bör sägas att er gemensamma bostad utgör samboegendom, vilket följer av 3 § SamboL. OM egendomen förvärvats för gemensam användning, annat hade kunnat gälla om en av er själv ägt bostaden redan innan samboförhållanden hade situationen kunnat vara annorlunda. Men då ni äger halva var utgår jag ifrån att denna införskaffats för gemensamt bruk.

För det falla att ert samboförhållande upphör kommer därmed bostaden att ingå i bodelningen och värdet kommer i sådant fall att ingå i en likadelning (8 § SamboL). Av 15 § SamboL följer dock att viss jämkning kan ske, med här har ansetts att jämkningen endast kan sträckas till att en sambo får behålla sin samboegendom så som sin andel. Så det betyder att om ni i samband med en eventuell bodelning kommer att sälja egendomen kommer ni trots det att erhålla halva värdet var.

Avtal om samägd egendom kan dock ingås och det kräver inte någon särskild form. Ni skulle där kunna bestämma hur en fördelning av köpeskilling vid eventuell försäljning ska ske.

Om ni säljer bostaden och förvärvar en ny sådan för gemensam användning under ert samboförhållande kommer denna också att vara att anse som samboegendom och omfattas av regleringen som jag beskrivit ovan.

Om ni endast vill veta hur en fördelning av köpeskilling ska ske vid samägd fastighet kan sägas att lagen om samäganderätt blir tillämplig. Här framgår att ni var och en har lika stor lott i fastigheten och dess värde, dvs. 50 % var, se 1 §.

Tvist i fråga om köpeskilling kan även tas upp i domstol på den ort där fastigheten ligger (10 kap. 11 § 1 p. Rättegångsbalken, RB).

Jag hoppas att detta ger svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare