FrågaKÖPRÄTTKöplagen16/12/2014

Köparens undersökningsplikt vid köp av bil. Även fråga om rätt att kräva betalningsföreläggande för nya däck hos KFM

Hej,

Jag har en fråga angående konsumentlagen. Jag har sålt min bil ca 6 månader sedan och köparen klagar nu att vinterdäcker har inte tilräckligt spår och vill att jag betalar hälften av nya däckkostnaden. Köparen undertäcknade avtalet, betalade och åkte men ringde efter några månader och klagade att jag sålde olagliga vinter däcker. Jag vägrade och fick ett mejl:

"Jag kommer därför att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Kravet kommer då att bestå av hela däckskostnaden enl. tidigare bifogad faktura + 380 kr i ansökningskostnad + eventuella indrivnings- och domstolskostnader. Om pengarna (enligt tidigare erbjudande) inte betalas under denna vecka kommer ansökan om betalningsföreläggandet att verkställas."

Har han rätt att kräva pengar efter köpet? Han tittade på däcken när han köpte.

Jag skulle vilja bara veta om köparen kan ansöka direkt till Kronfongden med kravet av betalning.

Tack på förhand.

Mvh

Taron Kocharyan

Lawline svarar

Hej

Då ni verkar vara två privatpersoner som har medverkat i affären gäller inte konsumentköplagen. Konsumentköplagen gäller endast vid avtal om köp mellan näringsidkare och konsument. Istället är det köplagen och avtalslagens regler som gäller. Har ni skrivit ett avtal om försäljningen gäller först och främst det som framgår av avtalet gällande överlåtelsen och däckens skick. För att fylla ut luckor till avtalet gäller köplagens regler.

Många avtal om bilförsäljningar innehåller en bestämmelse om att bilen säljes i befintligt skick. Många missupfattar detta som en friskrivning från alla fel på bilen, men så är inte fallet. Säljaren ansvarar fortfarande enligt köplagen för 1) Felaktigt information som haft betydelse för köparens beslut att köpa bilen, 2) viktig information som du medvetet har undanhållit om bilens skick och som skulle ha påverkat köparens beslut att köpa bilen och 3) Om bilen är i väsentligt sämre skicka än vad köparen hade kunnat förvänta sig med tanke på bilens pris.

På alla ovan ansvarsgrunder finns det fog att ifrågasätta huruvida vinterdäckens skick har påverkat köparens beslut att köpa bilen.

Vidare gäller köparens undersäkningsplikt att denne inte kan åberopa sådana fel på bilen som köparen borde ha upptäckt vid en undersökning av bilen. Ingår det en uppsättning vinterdäck i försäljningen ligger det nära tillhands för köparen att ta en titt på däcken för att avgöra om denne uppfattar däcken som lagliga och i övrigt kördugliga. Du anger ju även själv att köparen undersökte däcken före köpet och det ankommer då på denne att reklamera mot däcken vid undersökningen om han inte tycker att dessa är bra nog.

Min bedömning är att köparen kommer ha mycket svårt att vinna bifall med en sådan talan.

För att kunna ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden krävs att följande kriterier är uppfyllda (se 2 § Lag om betalningsföreläggande och handräckning här)

1) Det ska gälla en penningsfordran

2) som är förfallen till betalning

3) Parterna ska kunna träffa förlikning om saken.

Eftersom det här råder tvist (om än inte i domstol) mellan Dig och köparen om huruvida det finns någon penningfordran eller inte, så är inte punkt 1 ovan (och därmed heller inte punkt 2) uppfylld. Han kan med andra ord inte vända sig till KFM i dagsläget utan måste först vända sig till tingsrätten för att utkräva dom på sin fordran (vilket han enligt ovanstående resonemang enligt mig kommer ha mycket svårt att vinna bifall med).

Min bedömning är alltså att Köparen får anses ha accepterat däckens skick vid köpet, alternativt underlåtit att uppfylla sin undersökningsplikt samt att han inte kan vända sig till KFM med krav om betalningsföreläggande.

Victor SundhRådgivare