FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt15/04/2015

Köparen betalar inte - brott?

Hej. Har levererat får/lamm till ett slakteri i november 2014. då jag inte fick betalt skickade jag en faktura i februari 2015. Inte betald, lämnade då över till kronofogden. Slakteriägaren har bestridit fakturan, jag går nu vidare till tingsrätten. Summan det handlar om är ca 30000 kronor. Kan jag anmäla slakteriägaren för häleri, då de sålt mitt kött utan betalat? Stöld?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Stöld innebär att någon med tillägnelseuppsåt olovligen tager något som tillhör annan och att detta innebär skada för den bestulne (8 kap. 1 § brottsbalken). Det måste sålunda handla om ett olovligt tagande. I ditt fall har du frivilligt, enligt er överenskommelse, levererat får/lamm. Slakteriägaren har inte utan din tillåtelse tagit dessa. Det kan därför inte röra sig om en stöld. Det är heller inte frågan om häleri, eftersom fåren/lammen inte frånhänts olagligen eller varit del i ett brottsligt förvärv. Såvida inte slakteriägaren redan i förstone hade för avsikt att lura dig (i sådant fall skulle det kunna röra sig om ett bedrägeri), är det svårt att säga att det rör sig om ett straffrättsligt brott, enbart på den grunden att slakteriet trilskas med att betala. Däremot borde det vara ett avtalsrättsligt brott, det vill säga att slakteriet brutit mot ert avtal om ersättningen.

Du bör låta tingsrätten avgöra er tvist, så att du vid en eventuell vunnen dom, lättare kan få din begärda ersättning genom att slakteriet följer domen eller genom att låta Kronofogden verkställa domen.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare