FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal31/12/2016

Köpa ut make från hus

Jag ska köpa ut maken från huset pga skilsmässa. Vi har lån på 1200000. Huset är värderad till 1500000. Alltså vinst på 200000/pers. Vi har även kvar reavinstskatt från tidigare hus på totalt 100000 kr. Han vill att jag löser ut honom för 150 000. Är det en rimlig summa med tanke på reavinstskatt från förra huset och det här huset + mäklar kostnader?

Ska allt detta räknas? Jag är osäker på regler kring detta. Vill du beskriva det tydligt så att jag har ett underlag. Hur mycket tycker du är rimligt att betala?

Hälsningar Monika

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Vid försäljning är utgångspunkten att man tar sikte på marknadsvärdet av fastigheten då det är detta värde som talar om vad som rimligen kan inbringas, vilket ni också alltså gjort och fått fram värdet 1,5 MSEK.

Därefter bör ni också som du gjort räkna av totalen i skulder, vilka är 1,2MSEK+0,1MSEK=1,3MSEK enligt dina givna uppgifter. Som jag vidare förstår det köpte ni huset för 1,1MSEK då du uppger att ni tillsammans gör en vinst på 0,4MSEK. Därav skall också vinstskatt på denna summa om 22% räknas bort, dvs. 0,312MSEK återstår av vinsten. Däremot innehar ni en total skuld om 1,3 MSEK, varför dessa ytterligare 0,1MSEK bör räknas bort innan utköpssumman bestäms, vilket medför att man hamnar på 0,312-0,1=0,212 MSEK.

Vid försäljning skulle alltså din make erhålla hälften av detta i slutlig summa efter avräkning av samtliga skulder, dvs. 106 000 SEK, som också vore den rimliga summan att slutligen betala till maken i händelse av att du skall köpa ut honom från huset.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare