Köpa ut make från fastighet efter äktenskapsskilland

Jag och min man ska separera. Vi äger en villa med marknadsvärde 3 miljoner kr. Huslånet ligger på 1,7 miljoner kr. Om han köper ut mig, vad blir utfallet för mig då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån frågan så tolkar jag det som att du och din man ska genomgå en äktenskapsskillnad, att han ska köpa ut dig från er fastighet och att din fråga är till vilket belopp det ska uppgå till.

När ett äktenskap upplöses så ska en bodelning ske där man i huvudregeln delar lika på egendomen (9 kap. 1 § 1 st. äktenskapsbalk). Egendomens värde kan variera med tiden. När man bedömer vilket värde egendomen har så utgår man från värdet den hade den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes (9 kap. 2 § 1 st. äktenskapsbalk). Det innebär att ni ska utgå från marknadspriset som villan hade den dagen ni ansökte om äktenskapsskillnad.

Innan man delar lika på egendom så ska man först dra av värdet av skulderna man har. Då din man ska ta över fastigheten så utgår jag från att han även tar över lånet i samband med det. Innan ni räknar ut värdet av fastigheten ska din man först få avräkna värde av villan för att täcka upp skulden ni har på den (11 kap. 2 § äktenskapsbalk). Utfallet blir då följande:

3 miljoner – 1,7 miljoner = 1,3 miljoner.

Villans värde blir därför 1,3 miljoner, som ni sedan ska dela lika på.

1,3 miljoner / 2 = 650 000

Din man kan därför köpa ut dig för 650 000 kronor och behålla huset, samt ta över lånet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare