Köp av sexuella tjänster och utpressning

Om en person blir kontaktad och får frågan om att köpa sexuella tjänster. Och hon swishar ett förskott på totalbeloppet. Direkt efter hon har skickat en swish blir hon utpressad att skicka mer pengar annars går han till polisen. Och anmäler den. Vilka brott gör sig personerna skyldiga till ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Ja, till en början låt oss utreda personen som skickar pengarna.

Köparen:

Eftersom ingen sexuell förbindelse inträffat ännu i det stadiet utan enbart en förskottsbetalning har gjorts för att eventuellt ha en sexuell förbindelse mot ersättning innebär att personen gjort sig skyldig till försök till köp av sexuell tjänst enligt 6 kap 11 §, 6 kap 15 § & 23 kap 1 § brottsbalken

Dock är det så att försök kräver att ett farerekvisit har uppnåts, att det funnits en risk att brottet skulle fullbordats. Om fallet är så att utpressaren egentligen aldrig hade gått igenom med den sexuella förbindelsen utan bara använder det som ett sätt att lura till sig pengar, så fanns aldrig en risk för att ett köp av en sexuell förbindelse skulle ha inträffat och därmed kan personen inte dömas till ansvar för försök, detta följer av praxis.

Säljaren/utpressaren:

Det är inte straffbart att vara den som säljer en sexuell tjänst. Dock är utpressning fortfarande ett brott. Att hota att anmäla någon till polisen för att kräva dem på pengar är utpressning enligt 9 kap 4 § brottsbalken då den som använder hot om åtal tvingar denne till att göra något, vilket är olaga tvång enligt 4 kap 4 brottsbalken, och den handlingen leder till ekonomisk vinning för gärningsmannen och ekonomisk skada för den utsatte.

Det innebär alltså att kräva någon på pengar genom hot om åtal är utpressning, vilket är ett straffbart brott, oavsett om den andra personen också har begått ett brott. Tvånget behöver bara vara otillbörligt, vilket det är om det används för utpressning på pengar.

Hoppas detta svarar på din fråga!

//Mvh

Linus NilssonRådgivare