FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/10/2013

Kontroll av anställdas e-post

Har jobbat som säljare åt ett företag.Har arbetsgivare/uppdragsgivare rätt att läsa min e-post? Det var företagets e-post med min e-post adress.
Känns som integritetsintrång.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Arbetsgivaren har rätt att ta del av arbetstagarens arbetsrelaterade e-post. Arbetsgivaren har även rätt att kontrollera att företagets riktlinjer för användningen av utrustningen följs, men dessa uppgifter får bara lagras en begränsad tid och då enbart granskas av behöriga personer.

Arbetsgivaren får däremot inte läsa arbetstagarens privata e-post på jobbets e-postkonto, såvida det ej finns en stark misstanke om illojalitet eller brottslighet. Föreligger det en stark misstanke om illojalitet eller brottslighet har arbetsgivaren nämligen rätt att läsa även denna mejlkorrespondens.

Kontrollen och övervakningen får emellertid inte utövas i strid med lag eller god sed. Vid bedömningen av om kontrollen strider god sed skall en avvägning göras mellan arbetsgivarens intresse av att genomföra kontrollåtgärden och arbetstagarens intresse av att värna om sin personliga integritet.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare