FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/11/2014

Kontaktförbud

Hej. Jag är en vuxen man med en far som är och beter sig mkt illa mot mig och pga detta mår jag väldigt dåligt och har gjort det i 30år, jag undrar om det är möjligt för mig att på något sätt koppla bort mig från denna personen juridiskt sett.

Mvh Rickard

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du inte vill att din pappa ska kontakta eller besöka dig finns det en möjlighet att ansöka om kontaktförbud. Förutsättningarna för kontaktförbud regleras i lagen (1988:688) om kontaktförbud. Det finns flera typer av kontaktförbud:

Kontaktförbud, som regleras i 1 § kontaktförbudslagen, innebär förbud för en person att besöka eller på annat sätt ta kontakt med en person eller följa efter denna person.

Det finns även ett utvidgat kontaktförbud som innebär att personen inte heller får besöka en annan persons bostad, arbetsplats eller annat ställe där personen brukar vistas (2 § 1 st. kontaktförbudslagen).

Särskilt utvidgat kontaktförbud innebär att personen inte får vistas inom ett större område än vad som följer av 2 § 1 st. (2 § 2 st. kontaktförbudslagen).

Kontaktförbud avseende gemensam bostad innebär förbud för en person att uppehålla sig i en gemensam bostad som brukas med den som förbudet skyddar (1a § kontaktförbudslagen).

En förutsättning för att skydd ska beviljas är att det finns en risk att personen som förbudet avser kommer begå brott, förfölja eller på annat sätt allvarligt trakassera personen som förbudet skyddar. I första hand avses brott som misshandel och olaga hot, men även sexuella övergrepp.Tidigare trakasserier som inte har bedömts vara brottsliga påverkar också bedömningen.

Fråga om kontaktförbud kan tas upp av den som förbudet ska skydda, på begäran av någon annan eller av åklagaren och beslutet fattas av åklagaren, enligt 7 § kontaktförbudslagen. Kontaktförbud enligt 1 § kontaktförbudslagen får gälla i högst ett år och får förlängas med högst ett år i taget, enligt 4 § kontaktförbudslagen.

Eftersom man gör en bedömning om det finns en risk för brott, fortsatt brottslighet eller fortsatta trakasserier och en avvägning görs mellan intresset att skydda en person, dennes integritet och intresset att få röra sig fritt är det svårt att avgöra om kontaktförbud kommer beviljas i ditt fall.

Det som du beskriver kan vara brottsligt enligt 4:7 BrB (ofredande) eller möjligtvis 5:3 BrB (förolämpning) beroende på vad som har sagts och gjorts. Jag skulle därför rekommendera att du tar kontakt med polisen angående detta.

Se kontaktförbudslagen, 4:7 BrB och 5:3 BrB, https://lagen.nu/1988:688 och https://lagen.nu/1962:700#K4P7 och https://lagen.nu/1962:700#K5P3

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare