FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott11/12/2018

Konsekvenser vid för många passagerare i mopedbil

Hej, vilka påföljder blir det om en 15-åring med mopedkörkort skjutsar två personer i mopedbil (som ju bara får ha en passagerare)? Böter pga ej bälte men riskerar även föraren olovlig körning eller inte få ta B-körkort vid 18 år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om detta hittar du i Trafikförordningen, Lag om straff för vissa trafikbrott och Körkortslagen.

För många passagerare ger böter

Ett motordrivet fordon får endast ha så många passagerare som fordonets registreringsbevis säger, 4 kap 6 § Trafikförordningen. Precis som du själv beskriver är det även tvång på att passagerarna, om där finns, ska sitta på en plats försedd med bilbälte och använda detta, 4 kap 10 § Trafikförordningen. Bryter man mot detta genom att ha fler passagerare eller/och inte använda bilbälte kan man dömas till böter, 14 kap 3 § 1 punkten Trafikförordningen.

Olovlig körning blir inte aktuellt

För att kunna dömas för olovlig körning krävs att man inte har tillstånd att köra det fordonet som man har kört, 3 § Lag om straff för vissa trafikbrott. Eftersom du beskriver att personen som kör mopedbilen har mopedkörkort utgår jag ifrån personen alltså kör den lagligen, 2 kap 1 § Körkortslagen. Det kommer alltså inte bli frågan om olovlig körning endast för att det är för många passagerare i mopedbilen.

För att kunna få körkort behöver man vara personligt lämplig

För att kunna få B-körkort körkort krävs bland annat att du har ett körkortstillstånd för B-körkort, 3 kap 1 § Körkortslagen. Det är transportstyrelsen som beslutar om en person ska få körkortstillstånd eller inte. Vid bedömningen tar de bland annat hänsyn till om den sökandes personliga förhållanden gör att den kan anses vara en lämplig förare, 3 kap 2 § Körkortslagen. Vid bedömningen av den personliga lämpligheten tar de hänsyn till bland annat om man kan anta att personen kommer respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken, 3 kap 2 § Körkortslagen. Tanken med bestämmelsen är att se till att t.ex. inte personer som begått grova våldsbrott, grövre brott som förknippas med bilkörning eller liknande inte ska kunna få körkort. Det krävs alltså ganska mycket för att man inte ska ses som en lämplig bilförare med hänsyn till personliga förhållanden. Faktumet att personen får böter för att ha för många personer i sin mopedbil kommer sannolikt därför inte leda till denna inte kan få körkortstillstånd. Det du beskriver kommer därför inte försvåra möjligheten för personen att skaffa B-körkort vid 18 års ålder.

Hoppas du kunde få mer klarhet kring din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Elin JohanssonRådgivare