FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/01/2019

Konkurrerande verksamhet om jag tar en anställning?

Hej jag har tagit en anställning inom bygg och tidigare varit egenföretagare och är fortfarande de inom samma bransch måste jag lägga ner min firma nu eftersom jag bedriver konkurrerande verksamhet,de va ju dock dom som ville ha mig som anställd

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Konkurrerande verksamhet är något man ska vara uppmärksam på när det gäller sin anställning, då det kan få allvarliga konsekvenser vid tvister härom. Som utgångspunkt kan sägas att det inte är otillåtet att bedriva en egen verksamhet vid sidan av sin anställning, det finns dock några olika saker att fundera över. Till exempel så är det viktigt att fundera kring vilken typ av verksamhet du bedriver i förhållande till din arbetsplats. Det kan sägas att konkurrerande verksamhet ofta kännetecknas av att man arbetar med samma typ av arbete, där din roll i ditt egna bolag kan få konsekvenser för arbetsplatsen. Exempel på saker som gör det svårt att bedriva ett företag vid sidan av är bland annat om du har kunder som även din arbetsgivare har (dvs du skulle kunna "sno" kunder från arbetsplatsen) eller använder kundkontakter som du har fått på grund av anställningen på arbetsplatsen. Det kan även vara att ditt arbete påverkas negativt eller konkurrerar på ett sätt som kan hota arbetsgivarens resultat. Isåfall är det inte tillåtet att bedriva verksamhet vid sidan av i ditt egna företag.

Svaret beror alltså lite på vilken typ av arbete det är du tagit, du skriver att det är inom "bygg" vilket skulle kunna vara olika verksamheter. Det viktigaste är även att diskutera detta med din arbetsgivare och kolla vad som står i ditt anställningsavtal. Det kan nämligen även hända att det finns konkurrensklausuler i avtalet, vilket gör att du inte får bedriva konkurrerande verksamhet även efter att anställningen avslutats.

Mitt bästa tips ifall verksamheten på din nya arbetsplats samt ditt egna bolag är densamma, är att prata med din arbetsgivare och noggrant läsa igenom anställningskontraktet.

För att kunna gå mer djupgående in på vad som exakt gäller i ert fall skulle vi behöva veta vad det är för företag du bedriver och vad det är för anställning du tagit. Det gör du lättast genom att kontakta våra jurister, vilket du gör här. Du är även välkommen att skicka in en ny fråga ifall du har några följdfrågor.

Hoppas du fick hjälp med din fråga!

Med vänlig hälsning

Carolina LundhRådgivare