FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/04/2021

Konkurrensklausul i anställningsavtal

Hej! Jag har blivit erbjuden arbete på ett läxhjälpsföretag. Enligt företagets kontrakt får jag under 6 månader efter uppsägning inte jobba för konkurrenter till företaget. Jag förstår att detta innebär att jag inte skulle få jobba för andra företag som bedriver läxhjälp/privatlärande/etc. Men skulle det även innebära att jag inte får hjälpa privatpersoner mot betalning under denna tiden?

Detta tar mig till min andra fråga. Läxhjälpsföretaget i fråga har information som ger mig intrycket att det är olagligt att jobba som läxhjälpare åt en privatperson, och att det endast är lagligt via ett företag. Är så alltid fallet? Gäller detta även fast jag skulle deklarera inkomsterna och betala skatt för dem?

Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Min rekommendation till dig är att prata med arbetsgivaren och försök klargöra vad som menas med konkurrensklausulen för att på så sätt undvika missförstånd och för att inte riskera att begå ett kontraktsbrott. Det finns alltså inget reglerat i lag som säger att du inte får arbeta privat efter uppsägning utan det är en avtalstolkningsfråga angående vad du och arbetsgivaren har reglerat i avtalet.

Det är inte olagligt att arbeta som läxhjälpare. Det skulle endast vara olagligt om du arbetar svart och inte betalar skatt för dina inkomster.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare