Konflikt med arbetsgivare

Hej! Jag är anställd hos ett företag som heter XX ett bolag som sysslar med boende till asylsökande. Nu har en konflikt uppstått på grund av att fackförbundet begärde in anställningsavtal, lönespecifikationer samt arbetsgivarintyg. Facket upptäckte oklarheter i löner samt arbetad tid. Förhandling skall hållas med arbetsgivaren i sommar, Igår tisdag den 29/7 kom ett brev till min hemadress, innehållande ett uppsägning av min anställning samt en polisanmälan med anmälan mot mig för att jag stulit alt snatter av bananer från företaget och gett till de boende.

Arbetsgivaren har även tidigare hotat med att ge mig 2 alternativ: Att jag själv säger upp mig, då händer inget, eller att dom säger upp mig och då kommer "allt jag gjort" kommer fram.

Jag har delgett allt som skett till facket och dom är inte nöjd. Dom kommer som sagt ta upp alla frågor som gäller mig och hålla förhandling. Arbetsgivaren är väldigt desperat och gör vad som helst för att komma åt mig, Men de verkar inte göra någon nytta.

Tror ni att min arbetsgivares problem kommer öka efter denna förhandling?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som du själv är inne på så låter det som din arbetsgivare är desperat. Det kan bero på att om en arbetsgivare bryter mot Lagen om anställningsskydd, kan arbetsgivaren bli ålagd att betala relativt höga skadestånd, 38 § Lagen om anställningsskydd, https://lagen.nu/1982:80

Jag tycker det är positivt att du är med i facket och facket kommer att hjälpa dig i förhandlingen med arbetsgivaren. Du har i din fråga inte angivit vilken anställningsform du har (är du tillsvidareanställd eller är det en tidsbegränsad anställning) eller på vilken grund arbetsgivaren säger upp dig. Det är därför svårt att besvara din fråga. Men för att en uppsägning ska vara giltig krävs att arbetsgivaren har saklig grund, till exempel arbetsbrist. Se 7 § i Lagen om anställningsskydd. En arbetsgivare måste även förhandla enligt, 29 § Lagen om anställningsskydd, om uppsägningen beror på arbetsbrist. Arbetsgivaren har vid arbetsbrist även en omplaceringsskyldighet och måste iaktta att turordningen följs, 22 och 25 §§ LAS

Utifrån din frågeställning tolkar jag det dock som att din arbetsgivare säger upp dig på grund av personliga skäl. Om uppsägningen beror på personliga skäl har arbetsgivaren en relativt svår bevisbörda. Kraven på arbetsgivaren att visa en godtagbar anledning är svårare.

Ellinor SvenssonRådgivare