Kompis vägrar betala skuld

Hej! Jag går mitt sista år i gymnasium och jag har arrangerat flak och studentskiva för min klass. Jag har en elev som inte betalat för studentskivan, trotts att han deltog i skivan. Nu när skivan redan har varit så känner han att det fortfarande inte är viktigt att betala men vi tog från våra flak pengar för att kunna lägga ut för honom. Han har skrivit under ett kollektivavtal. Hur gör jag nu? Vad med kan jag göra för att han ska betala så att vi har råd för vårat flak?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig med din fråga till Lawline.

Det låter som att alla gått med på att betala för sin del av studentskivan och flaket och då är de naturligtvis skyldiga att göra det. Har ni dessutom skrivit på ett skriftligt avtal har ni bra bevis som styrker att han är skyldig att betala.

Om någon är skyldig en pengar men vägrar betala finns det ett par saker man kan göra.
1) I första hand naturligtvis försöka lösa det utan juridisk inblandning, särskilt när det rör sig om små summor och en konflikt mellan vänner. Kan vara bra att informera klasskompisen om att om han vägrar betala tvingas du blanda in kronofogden eller skicka in en stämningsansökan till domstol, se nedan.
2) Om det inte går kan man ansöka om betalningsföreläggande via kronofogdemyndigheten. Din klasskompis får då ett brev från KFM där han får godkänna eller bestrida skulden. Det kostar 300 kr, men de pengarna kan du kräva att klasskompisen står för i slutändan.
3) Ett tredje alternativ är att stämma i domstol. Många tycker inte att det lönar sig att göra det när det gäller mindre summor men möjligheten finns.

Oavsett hur du går till väga kan det vara bra att känna till att det finns möjlighet att få hjälp av Kronofogdemyndigheten och/eller domstolen.

Hoppas det löser sig på ett smidigt sätt. Mer information om betalningsföreläggande hittar du här: http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html.

Mvh,

Thomas BorgenfalkRådgivare