FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/03/2018

kommunens återkravsrätt på ett felaktigt utbetalt belopp till en f.d anställd

Hej!

Jag jobbade som kontaktperson för en kommun under några månader 2014, dom har tydligen betalat ut för mycket lön till mig och detta får jag reda på nu då dom skickar en lönespecifikation till mig med ett saldo som är minus. Jag har inte tidigare vetat om det och när jag kontaktade dem om detta så sa dom att jag fick den informationen 2014, men hade jag fått den informationen hade jag såklart vetat det. Kan den här kommunen göra så här så många år senare och kräva att jag ska betala tillbaka den lönen som blivit felaktigt utbetald? Jag har krävt att få alla mina lönespecifikationer från dem för att själv kunna kolla detta men inte fått det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den situation du befinner dig i just nu handlar om den återkravsrätt som uppstår när någon av misstag betalat ut ett felaktigt belopp eller betalat ut pengar till fel person. Denna återkravsrätt finns inte reglerad i lag. Däremot finns det en princip som har utarbetats i praxis [b.la. AD 1993 nr 170] som benämns "condictio indebiti" och som används istället för att reda ut dessa situationer.

Som huvudregel ska en person som har fått en felaktig utbetalning till sig återbetala det som hen mottagit. Det finns dock undantag till denna principen och det är om mottagaren tagit emot pengarna i god tro och inrättat sig efter detta; använt pengarna eller planerat sin ekonomi utefter sina inkomster.

Bedömningen om mottagaren varit i god tro baseras på vad en person rent objektivt borde ha upptäckt och misstänkt. Mycket beror alltså på om den felaktiga summan som betalades ut till dig var så pass mycket större än din ordinarie lön att du borde ha märkt att något inte stod helt rätt till. Vad en person borde ha märkt kan exempelvis handla om ifall du har månadslön eller timlön, där det är mindre trovärdigt att du varit i god tro om du varje månad fått samma lön men ändå inte märkt en märkbar förändring i dina löneinkomster. Det är du som mottagare som måste visa att kommunens återkravsrätt har förfallit.

Vad som även är relevant i bedömningen om en är återbetalningsskyldig är hur lång tid som förflutit sedan den felaktiga utbetalningen gjordes. Inte heller här finns det någon exakt tid i praxis som anger när återbetalningsskyldigheten ska förfalla men generellt sett gäller att ju längre tid arbetsgivaren väntar med att kräva återbetalning för beloppet, desto svårare blir det att kräva tillbaka pengarna. Detta beror på att det måste finnas någon rättssäkerhet och att en person inte ska bli skuldsatt på grund av någon annans misstag. Som jag har förstått det har det förflutit ca 4 år sedan du arbetade hos kommunen. I vissa rättsfall har 9 månader [tillsammans med omständigheterna att mottagaren varit i god tro samt att det inte rört sig om en jättesumma] räknats som för lång tid för att avsändaren ska ha haft en återkravsrätt. Dock varierar bedömningen väldigt mycket från fall till fall och domstolen gör alltid en bedömning av vad som ska ses som tillräckligt lång tid i det enskilda fallet för att återkravsrätten ska förfalla.

När det gäller din rätt att få ta del av dina lönespecifikationer så finns det faktiskt ingen lagregel på att arbetsgivaren ska ge ut lönespecifikationen. Samtidigt har kommunen ett egenintresse i att ge dig dina lönespecifikationer eftersom de delvis fungerar som bevis i om du har fått för mycket pengar. Om din anställning styrdes av något kollektivavtal kan det finnas en bestämmelse där om en skyldighet att lämna ut lönespecifikationer.

Min slutgiltiga bedömning

Som svar på din fråga kan jag tyvärr inte utefter den informationen du lämnat till mig eller den information jag presenterat för dig med säkerhet säga om det har gått för lång tid för att kommunen ska kunna återkräva den felaktigt utbetalda summan, utan det mesta beror på om du mottog pengarna i god tro vilket innebär att du varken visste eller rent objektivt borde varit medveten om att du fått för mycket pengar. Jag skulle råda dig att kontakta kommunen och tala om för dem att du varit i god tro vid mottagandet av pengarna och även att du då har inrättat dig efter betalningen genom att använda pengarna.

Hoppas mitt svar hjälpte dig någorlunda på vägen!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare