Kommunens ansvar vid olycksfall

Hej vem jag ska vända till ersättningen skada bland har ramlat i göteborg på gatan där fattades gatustenar på trottoaren brött foten 2016 november fotfarande ont i foten

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du kan skriva till kommunen där du ramlat och kräva dem på ersättning för din skadade fot. För att skadeståndsansvar ska föreligga så krävs det att det är kommunen som har ansvar för marken i fråga, samt att de kan anses ha agerat vårdslöst genom att inte ha åtgärdat gatstenarna.

Är det fråga om mark som kommunen ska underhålla och de kan anses ha agerat vårdslöst genom att inte åtgärda gatstenarna (det kan faktiskt finnas omständigheter som berättigar att dessa ännu inte åtgärdats) så har du rätt till ersättning för din skadade fot enligt 3 kapitlet, 2 §, första punken i Skadeståndslagen.

De kan dock avfärda ditt krav om du inte har bevis på att gatstenarna vid tidpunkten för din olycka inte var åtgärdade. Men det är ju aldrig fel att försöka! Du kan kolla om det till och med kan vara så att det fortfarande inte är åtgärdat och ta bild på detta.

Kom också ihåg att du kan anmäla sådana skador till din olycksfallsförsäkring om du har sådan!

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Johan LucaRådgivare