FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/03/2024

Kommer strafföreläggande i Danmark att synas i mitt svenska belastningsregister och kan detta påverka möjligheten till visum i framtiden?

Hej! Jag åkte fast i danska tullen med MDMA på mig och fick följaktligen en böter. Jag skrev på strafföreläggande på plats och fick hem bötern en månad senare. Vad jag undrar är om det finns något nordiska samarbete för sådana här överträdelser. Har jag noteringar om detta i mitt svenska belastningsregister nu? Jag undrar också om detta kommer upp ifall någon söker upp mig via Interpol / Europol etc. Påverkar detta möjligheter att söka visum till andra länder för att studera, slås det ofta upp i kriminella register, och syns det då inom alla Interpol länder? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av Lag om belastningsregister.

Kommer uppgifter om strafföreläggande i Danmark att synas i ditt svenska belastningsregister?

Uppgifter om dom och beslut som meddelats utomlands och som motsvarar vad som sägs i 3 § Lag om belastningsregister ska föras in i det svenska belastningsregistret om landet tillhör Interpol, Europol eller har annat samarbete med Sverige, (4 § Lag om belastningsregister). Eftersom Danmark är med i Europol och uppgifter om strafföreläggande enligt 3 § Lag om belastningsregister ska föras in i registret kommer detta alltså att synas i ditt svenska belastningsregister.

Kommer dessa uppgifter att synas i någon av Interpols eller Europols databaser och påverka möjligheten att ansöka om visum i andra länder?

Ditt strafföreläggande du fick i Danmark innebär inte per automatik att dessa uppgifter kommer att registreras i någon av Europols eller Interpols databaser. Interpols databaser innehåller främst information om stulna resehandlingar, DNA och uppgifter om personer efterlysta för allvarliga brott. Varken Europol eller Interpol har ett “belastningsregister” i den bemärkelsen att uppgifter om brott per automatik blir tillgängliga för medlemsländer.

Om du reser till eller ansöker om visum för ett annat land, kan det landet dock begära ett utdrag ur ditt belastningsregister som en del av visumprocessen, där uppgifter om strafföreläggandet skulle kunna framgå. Huruvida det skulle påverka möjligheterna till att bli beviljad visum beror helt på vilket land det är. Det är även viktigt att ha i åtanke att det alltid görs en individuell bedömning vilket innebär att det absolut är möjligt att bli beviljad visum med en prick i belastningsregistret.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare