FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/09/2018

Kommer rätten att kvarstå i anställning utökas från 67 år till 68 eller 69 år?

Har 67:årsåldern, eller ska den utsträckas till 68 eller 69 års ålder ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Lagen om anställningsskydd (LAS) 32 a § finns en regel som ger alla arbetstagare rätten att jobba kvar på sitt arbete tills dagen de fyller 67 år. Efter det kan arbetsgivaren säga upp arbetstagaren utan så kallad saklig grund. Fram till början av 2000-talet var den åldern 65 år, och jag tolkar din fråga som att du undrar om och i sådana fall när åldern kommer att höjas ytterligare.

Pensionsgruppen, som består av representanter från de nuvarande regeringspartierna S och MP samt Alliansen, lade i december förra året fram ett förslag om en ändring av LAS 32 a §. Förslaget innebär att rätten att arbeta kvar ska höjas till 68 år den 1 januari 2020 och sedan till 69 år den 1 januari år 2023. Riksdagen har dock i nuläget inte fattat något beslut om att genomföra dessa förändringar, så detta är än så länge bara ett förslag. Här kan du hitta förslaget i sin helhet.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare